Vreckové dáva v Európe deťom okolo 80 percent rodičov. Naraziť na dieťa bez vreckového je teda rarita. Najštedrejší z dvanástich národov, ktorým sa výskum venoval, sú Turci. Vreckové svojim deťom dáva v Turecku skoro každý rodič (95 percent). Keď dávame dieťaťu vreckové, tak to má rôzne dôvody.
Niektoré deti si z vreckového musia hradiť veci ako napríklad desiatu, autobus a podobne. Iné nemusia naopak hradiť nič a celé vreckové im je k dispozícii. Preto je aj výška vreckového rôzna a často je práve prispôsobená tomu, čo si z neho deti musia zaplatiť. A samozrejme – rôzne rodiny majú rôzne možnosti.
Niečo málo cez 50 percent rodičov ako prevažujúci dôvod na vreckové uvádza práve potrebu učiť deti hospodáriť. Tieto čísla sa pravdepodobne zásadne od roku 2014 nepohli. Podľa štúdie pre ING zhruba osem percent rodičov nedáva deťom peniaze do ruky, ale posielajú im ich na účet.
V každom prípade naučiť deti rozhodovať o peniazoch v malom ich naučí správne návyky, ktoré môžu neskôr uplatňovať s väčším majetkom. Nezáleží pritom až tak na tom, či dostávajú peniaze na účet, alebo v hotovosti.
Poďme späť k medzinárodnému prieskumu. Ten sa totiž nepýtal len na to, či a aké vreckové dostávajú dnešné deti, ale zisťoval aj od rodičov, či vreckové dostávali. A hľadal odpoveď na otázku, čo ich vreckové naučilo.
Má vreckové pozitívny vplyv na moje hospodárenie, keď som dospelý? Podľa štúdie dnešní rodičia vo svojej väčšine (70 percent), dôverujú finančnej budúcnosti svojich detí a 83 percent z nich je presvedčených, že vreckové dokáže deťom pomôcť určiť a spoznať hodnotu peňazí.
Pri porovnaní správania dospelých ľudí, ktorí ako deti dostávali vreckové, s tými, ktorí ho nedostávali, je badateľný . Navyšovať svoje úspory dokáže len 45 percent ľudí, ktorí ako deti vreckové nedostávali. Medzi tými, ktorí ho dostávali, je to 55 percent. Podobný rozdiel je aj v tom, či si zbierajú peniaze na starobu. Robí to 31 percent tých, ktorí vyrastali bez vreckového, a 40 percent tých, ktorí ho mali.
Dať deťom peniaze bez vysvetlenia nemusí dopadnúť dobre. Ani ich rozmaznať príliš vysokými sumami. Je k tomu potrebný pozitívny a usmerňujúci vplyv a príklad rodičov. Vreckové môže byť skvelý nástroj niečoho, čomu môžeme hovoriť napríklad finančná výchova, ale musí sa s ním tiež pracovať. Máme pre vás niekoľko tipov, ako na to.
Príklad: Ak si myslíte, že teraz bude nasledovať príklad, koľko má dostávať konkrétne dieťa a ako majú byť nastavené pravidlá, nie je to tak. Príklad znamená – že máte ísť príkladom vy. Ideálne tak, že primerane veku budete deťom ukazovať a vysvetľovať, koľko čo stojí. Koľko dá vaša rodina mesačne za jedlo, koľko za povinné výdavky, koľko sa musí dávať nabok, ak chcete našetriť na to či ono. A nezabudnite na to, koľko stojí vaša práca, aby bolo porovnanie účinné.
Ako často: Môžete si zvoliť týždennú alebo mesačnú bázu, na tom až tak nezáleží, podstatnejšia je dôslednosť a pravidelnosť. Ak majú mať deti v peniazoch poriadok, je potrebné, aby ste ho mali aj vy. Predvídateľnosť je dôležitá.
Koľko: Na výške vreckového zase úplne nezáleží. Ak si dieťa musí niečo samo platiť, bolo by dobré, aby nielen vyšlo, ale aby mu zostalo aj niečo pre neho. Každopádne rozmaznávať nie je potrebné.
Pravidlá: Pravidlá pre hospodárenies vreckovým deťom radšej veľmi nestanovujte. Skúste im samozrejme vysvetliť, na čo je dobré neutrácať všetko naraz, že je rozdiel minúť peniaze za jednorazové potešenie a za vec, ktorá ho bude tešiť dlho. Ale nepreháňajte to.
Kedy začať: O peniazoch sa s deťmi môžete baviť už od predškolského veku. Prvé drobné vreckové môžu začať dostávať, keď zvládnu sčítanie a odčítanie. Mali by mať ale tiež možnosť svoje peniaze aj za niečo vymeniť. Bez toho sú to iba kovové kotúčiky a papieriky.